ردپای فعالیت گروه‌های راست افراطی در شبکه بیت کوین

ردپای فعالیت گروه‌های راست افراطی در شبکه بیت کوین

شرکت تحلیلی الیپتیک (Elliptic) اخیراً به سرنخ‌هایی دست یافته است که نشان می‌دهد استفاده از بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداختی میان گروه‌های راست افراطی در حال افزایش است. این گروه‌ها اغلب گرایش‌های نژادپرستانه دارند و از رنگین‌پوستان، مسلمانان و یهودی‌ها بیزارند. ظاهراً رقم موجودی کیف پول‌های نسبت‌داده‌شده به این گروه‌ها شامل عدد «۱۴۸۸» است؛ یک نماد عددی که به شعارهای نژادپرستانه اشاره دارد.

به گزارش کوین دسک، پس از گردهمایی مسلح اتحاد راست‌گرایان افراطی در سال ۲۰۱۷، بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی محبوب در آمریکا، از جمله پی پل (PayPal)، ارائه خدمت به گروه‌های راست افراطی را متوقف کردند و به‌دنبال آن، این گروه‌ها به ارزهای دیجیتال مقاوم در برابر سانسور، مانند بیت کوین روی آوردند.

حتی در ادامه برخی از چهره‌های برجسته فعال در این گروه‌های نژادپرستی اعلام کردند که از این پس بیت کوین ارز مورد پذیرش گروه‌های راست افراطی است. این جبهه‌گیری اهمیت زیادی داشت، چراکه حجم فعالیت‌های تروریستی درون آمریکا که به این گروه‌ها نسبت می دهد، در حال افزایش است.

ظاهراً این گروه‌های افراطی قصد دارند به‌نوعی ردپایی از خود در بلاک چین به جا بگذارند. این گروه‌ها بدون شک شیفته تغییرناپذیری تراکنش‌های بیت کوین شده‌اند. آن‌طور که پیداست کیف پول‌های متعلق به طرفداران گروه‌های راست افراطی معمولاً حاوی حجمی بیت کوین‌ با موجودی «۱۴۸۸» است. برای مثال، ۰.۰۰۱۴۸۸ بیت کوین موجودی دارند که با در نظر داشتن قیمت‌های فعلی ارزشی معادل ۷۰ دلار دارد.

تام رابینسون (Tom Robinson)، هم‌بنیان‌گذار الیپتیک، گفت این کار شبیه به این است که یک صلیب شکسته را روی بلاک چین رها کنید، چراکه «۱۴» یک اختصار عددی برای شعارهای نژادپرستی سفیدپوستان است که با عنوان «۱۴ کلمه» شناخته می‌شود و عدد «۸۸» به هشتمین حرف الفبای انگلیسی یعنی «H» اشاره دارد که دو هشتِ کنار هم بازتابنده عبارت «هایل هیتر» است. هایل هیتلر نوعی سلام‌فرستادن و ژست متداول در آلمان نازی بود که در آن دست راست خود را بالا می‌آوردند و بلند و محکم به هیتلر درود می‌فرستاند.

الیپتیک بیان کرد در یکی از کیف پول‌های مرتبط با گروه‌های راست افراطی، ۴۷ درصد از کل تراکنش‌های دریافتی شامل عدد ۱۴۸۸ بوده است. در واقع تکرار عدد ۱۴۸۸ در تراکنش‌های این کیف پول، ۳۰,۰۰۰ برابر بیشتر از کیف پول‌های فعالی است که ارتباطی با این گروه‌های افراطی نداشته‌اند.

رابینسون گفت:

این موضوع را بررسی کرده بودیم که آیا می‌توان از این مدل [عددی] برای شناسایی کیف پول‌های جدید گروه‌های راست افراطی استفاده کرد یا خیر. [در نهایت] توانستیم حدود ۱۰۰ کیف پول جدید را شناسایی کنیم که سپس مشخص شد با فعالیت‌های راست‌گرایانه افراطی در ارتباط بوده‌اند.

تراکنش‌ها و فعالیت‌های تأمین مالی‌ای که الیپتیک آنها را رسد کرده است، حدود ۸.۹ میلیون دلار ارزش دارند.

هم‌بنیان‌گذار الیپتیک، درباره فعالیت‌های این گروه‌ها، بیان کرد:

مطمئن نیستم که آیا تمام گروه‌های راست افراطی متوجه هستند که مانند اقدامی که ما انجام داده‌ایم، فعالیت آنها در بلاک چین رسد و شناسایی می‌شود یا خیر. اما تصور می‌کنم که نوعی اعلام وجود باشد، چراکه آنها به این کار علاقه دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *