سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟

سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟

روز شنبه بیت کوین و بسیاری از آلت کوین‌ها با افزایش فشار فروش مواجه شدند و بازارهای مشتقه هم حجم گسترده‌ای از موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار لیکوییدشده را تجربه کرد. داده‌های مربوط به روز شنبه نشان می‌دهد که بیش از ۲.۵ میلیارد دلار موقعیت معاملاتی در عرض ۲۴ ساعت لیکویید شده است.در جریان سقوط اخیر بازار، اتریوم همچنان عملکردی بهتر از بیت کوین داشت. در حالی که نرخ تسلط بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال به زیر ۴۱ درصد سقوط کرده است، اتریوم به پیشروی خود داده و اکنون سهم آن از بازار به بیش از ۲۱ درصد رسیده است.

برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که سقوط اخیر بیت کوین می‌تواند منجر به شکل‌گیری یک مرحله تثبیت قیمت طولانی‌مدت شود. هم‌بنیان‌گذار پلتفرم معاملاتی دیسنتریدر (Decentrader)، انتظار دارد که بازار بیت کوین در طول سه‌ماه اول سال ۲۰۲۲، وارد فاز تثبیت قیمت شود. لکس موزکوفسکی (Lex Moskovski)، یکی از مدیران موزکوفسکی کپیتال (Moskovski Capital)، هم پیش‌بینی کرده است که قیمت در ادامه با سرعت کمی افزایش یابد.

آیا بیت کوین در روزهای آینده مجدداً به کف‌های قیمتی می‌رسد یا اینکه خریداران قیمت را بازیابی می‌کنند؟ در ادامه تحلیل تکنیکال پنج ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم، پالیگان، الگورند و الروند را می‌خوانید.

بیت کوین (BTC)(سقوط یا صعود)

قیمت بیت کوین پیش از این یک‌بار در اواخر سپتامبر (شهریور) در برخورد با میانگین متحرک ساده (SMA) ۱۰۰ روزه حمایت شده بود و همین موضوع این سطح را به یک حمایت کلیدی تبدیل کرده بود که خریداران باید از آن دفاع می‌کردند.

فروشندگان اما برنامه دیگری داشتند. آنها روز جمعه قیمت را به زیر میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه کشاندند؛ اتفاقی که احتمالاً بسیاری از موقعیت‌های معاملاتی آن روز را به حد ضررشان رسانده است. این جریان منجر به افزایش ترس و فشار فروش در بازار شد و قیمت بیت کوین روز شنبه به ۴۲,۰۰۰ دلار سقوط کرد. همان طور که از سایه بلند کند روز شنبه دیده پیداست، خریداران پس از سقوط بیت کوین باقدرت در کف‌های قیمتی اقدام به خرید کرده‌اند.

نزولی‌شدن شیب میانگین متحرک نمایی (EMA) ۲۰ روزه و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) در نزدیکی ناحیه اشباع فروش، نشان‌دهنده برتری فروشندگان است. اگر قیمت در ادامه از سطوح فعلی سقوط کند، ایستگاه بعدی احتمالاً حمایت قدرتمند ۴۰,۰۰۰ دلاری خواهد بود.

از طرفی دیگر اگر قیمت از سطوح فعلی به سمت بالا حرکت کند، با مقاومت میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه برخورد خواهد کرد که احتمالاً به مانعی جدی برای خریداران تبدیل می‌شود. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای این سطح، می‌تواند اولین نشانه برای آغاز اصلاح صعودی قوی‌تر قیمت باشد.

در نمای ۴ ساعته بازار، قیمت پیش از سقوط روز شنبه داخل یک کانال نزولی نوسان می‌کرد. فروشندگان قیمت را به زیر حمایت خط روند پایینی کانال رساندند، اما خریداران با فعالیت در کف‌های قیمتی، مجدداً بیت کوین را به داخل محدوده کانال هدایت کردند.

اگر خریداران بتوانند حمایت خط روند پایینی کانال را حفظ کنند، قیمت این شانس را خواهد داشت که تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی رشد کند. انتظار می‌رود که این سطح در ادامه باز هم به‌عنوان یک مقاومت سفت‌وسخت عمل کند و اگر قیمت پس از برخورد با آن به سمت پایین بازگردد، احتمالاً به این معنی است که احساسات بازار همچنان منفی باقی مانده است. در این صورت احتمال شکسته‌شدن دوباره حمایت خط روند پایینی کانال، افزایش می‌یابد.

اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است قیمت تا ناحیه حمایتی بین ۴۲,۰۰۰ و ۴۰,۰۰۰ دلار پایین بیاید. از سوی دیگر، عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی، می‌تواند اولین نشانه برای کاهش قدرت فروشندگان باشد. پس از آن هم قیمت می‌تواند تا مقاومت سقف کانال رشد کند.

اتریوم (ETH)

اتریوم در طول چند روز گذشته در بازه بین ۴,۸۶۸ تا ۳,۹۰۰ دلار در نوسان بوده است. روز شنبه فروشندگان قیمت را به زیر این ناحیه کشاندند اما موفق به حفظ قیمت در سطوح پایین‌تر نشدند. همان طور که از سایه بلند کندل روز شنبه پیداست، خریداران در کف‌های قیمتی فعال بوده‌‌اند.

سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند
نمودار قیمت اتریوم (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)
اگر خریداران موقعیت قیمت را بالای ۳,۹۰۰ دلار حفظ کنند، اتریوم می‌تواند تا سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۴,۳۲۶ دلار رشد کند. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای این سطح، راه را برای جهش قیمت تا اوج تاریخی ۴,۸۶۸ دلاری هموار می‌کند. برای آنکه بتوان گفت روند صعودی از سر گرفته شده است، خریداران باید از این مانع عبور کنند.

در مقابل، اگر قیمت از سطوح فعلی سقوط  کند، فروشندگان بار دیگر تلاش خواهند کرد تا قیمت را به زیر ۳,۹۰۰ دلار کشانده و موقعیت خود را در این سطح حفظ کنند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، ممکن است قیمت تا حمایت قدرتمند ۳,۴۰۰ دلاری سقوط کند.

سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند
نمودار قیمت اتریوم (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)
در نمای ۴ ساعته بازار اتریوم، روند اصلاحی قیمت با مقاومت سفت‌وسخت سطح ۶۱.۸ درصد فیبوناچی در ۴,۲۱۵ دلار مواجه شده است. میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی شیبی نزولی به خود گرفته است و شاخص قدرت نسبی پایین‌تر از محور میانی و در ناحیه منفی قرار دارد که نشان‌دهنده برتری نسبی فروشندگان است.

اگر در ادامه حمایت ۴,۰۰۰ دلاری شکسته شود، ممکن است قیمت تا ۳,۸۲۳ دلار سقوط کند. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت پایین‌تر از این سطح، می‌تواند منجر به برخورد دوباره قیمت با حمایت ۳,۵۰۳ دلاری شود.

از سوی دیگر، اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای میانگین‌های متحرک برسانند، راه برای رشد اتریوم تا ۴,۶۵۴ دلار هموار می‌شود و پس از آن مقاومت اوج تاریخی قیمت به چالش کشیده خواهد شد.

پالیگان (MATIC)

پالیگان چند روزی است که در یک کانال صعودی نوسان می‌کند. خریداران روز جمعه قیمت را به بالای مقاومت سقف کانال رساندند، اما موفق به حفظ موقعیت خود در سطوح بالاتر نشدند. این اتفاق ممکن است از دلایل ذخیره سود و خروج روز شنبه سرمایه‌گذاران از موقعیت‌های معاملاتی باشد.

سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند
نمودار قیمت پالیگان (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)
روز شنبه قیمت پالیگان به سطح میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه در ۱.۵۴ دلار سقوط کرد، اما در ادامه خریداران وارد بازار شدند و اقدام به خرید در کف‌های قیمتی کردند. با این حال، سایه بلند کندل امروز نشان می‌دهد که فروشندگان با نزدیک‌شدن قیمت به مقاومت سقف کانال فعال‌تر می‌شوند.

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه صعودی است و شاخص قدرت نسبی بالای محور میانی و در ناحیه مثبت قرار دارد که نشان‌دهنده برتری خریداران است. اگر در ادامه روند بازیابی قیمت حفظ شود، خریداران بار دیگر تلاش خواهند کرد تا مجدداً قیمت را به بالای مقاومت سقف کانال برسانند.

از سوی دیگر، عبور و بسته‌شدن کندل قیمت پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، می‌تواند قیمت را تا میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه پایین بکشد.

آن‌طور که از نمای ۴ ساعته بازار پیداست، پالیگان در روند بازیابی قیمت خود با افزایش فشار فروش در سطح ۷۸.۶ درصد اصلاحی فیبوناچی و مقاومت ۲.۲۱ دلاری مواجه شد. اگر خریداران قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی بکشانند، ممکن است در ادامه پالیگان تا میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی و پس از آن میانگین متحرک ساده ۱۰۰ کندلی، سقوط کند. شکسته‌شدن این سطح می‌تواند راه را برای ادامه روند نزولی تا سطح ۱.۵۴ دلار هموار کند.

از سوی دیگر، اگر قیمت پس از برخورد با میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی به سمت بالا بازگردد، خریداران بار دیگر تلاش خواهند کرد تا قیمت را به بالای ۲.۲۱ دلار برسانند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، راه برای جهش قیمت تا ۲.۴۰ دلار هموار می‌شود. خریداران برای آنکه بتوانند قیمت را به سطح اوج تاریخی ۲.۷۰ دلاری برسانند، باید ابتدا این مانع را پشت سر بگذارند.

الگورند (ALGO)

الگورند روز شنبه و با ریزش بازار ارزهای دیجیتال، به زیر حمایت کلیدی ۱.۵۰ دلاری سقوط کرد، اما مانند سایر ارزها، بازار الگورند هم در ادامه با حمایت خریداران مواجه شد و سایه بلند کندل روز شنبه هم این موضوع را تصدیق می‌کند. اکنون خریداران باید برای رساندن قیمت به بالای میانگین‌های متحرک تلاش کنند.

سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند
نمودار قیمت الگورند (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)
اگر خریداران الگورند موفق به عبور از این میانگین‌های متحرک شوند، قیمت می‌تواند تا مقاومت خط روند نزولی درون نمودار رشد کند. این سطح برای فروشندگان اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه شکسته‌شدن آن می‌تواند الگوی مثلث نزولی را بی‌اعتبار کند. پس از آن الگورند این شانس را خواهد داشت که تا ۲.۳۶ و ۲.۵۵ دلار رشد کند.

در مقابل، اگر قیمت از سطح میانگین‌های متحرک به سمت پایین حرکت کند، می‌تواند به این معنی باشد که معامله‌گران با جهش قیمت اقدام به فروش می‌کنند. پس از آن ممکن است الگورند مجدداً با حمایت ۱.۵۰ دلاری برخورد کند. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت پایین‌تر از این سطح، الگوی مثلث نزولی را تکمیل خواهد کرد و پس از آن ممکن است قیمت به ۰.۸۰ دلار سقوط کند.

در نمای ۴ ساعته بازار قیمت برای مدتی بیت ۱.۶۰ تا ۲ دلار در نوسان بوده است. فروشندگان روز شنبه قیمت را به زیر ۱.۶۰ دلار رساندند، اما موفق به حفظ موقعیت خود در سطوح پایین‌تر نشدند که نشان‌دهنده فعالیت خریداران در کف‌های قیمتی است. اکنون خریداران قیمت را به داخل این بازه کشانده‌اند.

اگر آنها در ادامه بتوانند قیمت را به بالای میانگین‌های متحرک برسانند، الگروند می‌تواند تا مقاومت سقف کانال در ۲ دلار رشد کند. از سوی دیگر، اگر قیمت از سطح میانگین‌های متحرک سقوط کند، فروشندگان مجدداً برای رساندن قیمت به زیر حمایت ۱.۶۰ دلاری تلاش خواهند کرد و اگر موفق به انجام این کار شوند، سقوط الگورند به ۱.۳۲ دلار محتمل خواهد بود.

الروند (EGLD)

پس از پایان روند صعودی الروند که از سطح ۲۸۷ دلار در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) آغاز شد و به اوج تاریخی ۵۴۴.۲۵ دلاری در ۳۰ نوامبر (۹ آذر) ختم شد، شاخص قدرت نسبی وارد ناحیه اشباع خرید شد. جهش‌های این‌چنینی که شیب صعودی زیادی دارند، معمولاً با اصلاحات عمیقی مواجه می‌شوند و بازار الروند هم در چند روز گذشته روند مشابهی را تجربه کرده است.

الروند پس از تجربه اوج تاریخی، روز شنبه به سطح ۲۲۴.۶۲ دلار سقوط کرد و اصلاح ۱۰۰ درصدی روند صعودی اخیر قیمت این ارز دیجیتال کامل شد.

همان طور که از سایه بلند کندل روز شنبه پیداست، خریداران در کف‌های قیمتی فعال بوده‌اند و این اتفاق کورسوی امیدی برای بازار الروند است. خریداران اکنون در تلاش‌اند تا از حمایت خط روند صعودی درون نمودار حمایت کنند و قیمت را مجدداً به بالای میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۳۲۴ دلار برسانند.

اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، قیمت می‌تواند تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۳۶۴ دلار رشد کند و احتمالاً در این سطح فروشندگان مجدداً یک مقاومت سفت‌وسخت تشکیل می‌دهند. اگر خریداران این مانع را پشت سر بگذارند، قیمت می‌تواند تا ۴۲۵ دلار رشد کند.

از سوی دیگر، اگر الروند سقوط کند و کندل قیمت زیر میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روز در ۲۷۱ دلار بسته شود، ادامه روند نزولی تا سطح ۲۰۰ دلار محتمل خواهد بود.

آن‌طور که از نمای ۴ ساعته بازار الروند پیداست، فشار فروش روز شنبه قیمت را به زیر خط روند صعودی درون نمودار رسانده است، اما فروشندگان موفق به حفظ موقعیت خود در این سطح نشده‌اند که به معنی انباشت خریداران در کف‌های قیمتی است. در ادامه قیمت باسرعت به بالای خط روند صعودی بازگشته است، اما دیده می‌شود که خریداران تاکنون در عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی ناموفق بوده‌اند.

این نشان می‌دهد که احساسات بازار همچنان منفی باقی مانده است و معامله‌گران با افزایش قیمت‌ها اقدام به فروش می‌کنند. اگر قیمت در ادامه پایین‌ خط روند صعودی باقی بماند، سقوط قیمت به ۲۲۴.۶۲ دلار محتمل خواهد بود.

در مقابل، اگر قیمت از سطوح فعلی شروع به افزایش کند و بتواند میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی را پشت سر بگذارد، به این معنی است که فروشندگان احتمالاً در حال ازدست‌دادن برتری خود هستند. پس از آن الروند می‌تواند روند بازیابی قیمت را آغاز کند و خود را به میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی برساند. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت از بالای این مقاومت، راه را برای جهش تا ناحیه حمایتی بین ۴۲۵ تا ۴۴۰ دلار هموار می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *