طرح جدید ویتالیک بوترین برای بهبود ارز دیجیتال اتریوم

طرح جدید ویتالیک بوترین برای بهبود ارز دیجیتال اتریوم

ویتالیک بوترین به همراه یکی از توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم، طرح جدیدی را ارائه کرد که در صورت اجرای آن در به‌روزرسانی‌های بعدی، کارمزد پروتکل‌های لایه دوم اتریوم از قبل هم کمتر می‌شود.

به گزارش کریپتو بریفینگ، ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم و انسگار دیتریکس (Ansgar Dietrichs)، از توسعه‌دهدندگان این شبکه، به تازگی و با همکاری یکدیگر طرح جدیدی را با عنوان «EIP-4488» برای بهبود شبکه اتریوم ارائه کرده‌اند که هدف آن کاهش قیمت گس (Gas) برای راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم این شبکه است. این طرح یک راه‌حل موقت برای مشکل بالابودن قیمت گس در شبکه اتریوم است و هم‌زمان با آن طرح‌های پیشرفته‌تری هم توسعه دادند.

قیمت گس در شبکه اتریوم در طول چند ماه گذشته بسیار بالا بوده است. به بیان توسعه‌دهندگان اتریوم، شبکه‌های تجمیعی آپتیمیستیک رول‌آپس (Optimistic Rollups) و زی‌کِی رول‌آپس (ZK-Rollups)، تنها راهکارهای لایه دومی هستند که نیازی به اعتمادسازی ندارد. با این حال، کارمزدی که این پروتکل‌ها دریافت می‌کنند هم برای برخی از کاربران زیاد است.

برای مثال، کارمزد شبکه‌های آپتیمیسم (Optimism) و آربیتروم (Arbitrum) معمولاً ۸ تا ۳ برابر کمتر از شبکه اصلی اتریوم است و شبکه‌های تجمیعی زی‌کِی رول‌آپس می‌توانند کارمزد خود را به یک‌صدم کارمزدهای شبکه اصلی اتریوم برسانند، با این حال مبلغ نهایی باز هم چندان ناچیز نمی‌شود.

طرح بهبود اتریوم EIP-4488 از دو طریق کارمزد راهکارهای لایه دوم را کاهش می‌دهد:

مورد اول کاهش هزینه دریافت دیتا مربوط به تراکنش‌ها از قراردادهای هوشمند است که از سازوکارهای اولیه شبکه‌های تجمیعی آپتیمیستیک و زی‌کِی رول‌آپس محسوب می‌شود. مورد دوم هم در نظر گرفتن یک سقف برای حجم داده تراکنش‌های موجود در هر بلاک است. همان طور که ویتالیک بوترین بیان کرد، افزایش مقدار فضایی که در اختیار شبکه‌های تجمیعی قرار می‌گیرد، اکنون شدنی است. چراکه اندازه بلاک‌های اتریوم هنوز به حدی نرسیده است که بتواند پایداری شبکه را در معرض خطر قرار دهد.

تیم توسعه‌دهنده راهکار لایه دوم زی‌کی سینک بیان کرد تقسیم داده‌ها به بخش‌های کوچک‌تر می‌تواند راه‌حل بلندمدت توسعه‌دهندگان برای رفع نواقص شبکه‌های تجمیعی باشد. طرح EIP-4488 به‌دنبال آن است که در مدت‌ کوتاه و احتمالاً تا قبل از کریسمس امسال، قیمت گس را در شبکه کاهش دهد.

ویتالیک بوترین شخصاً به‌دنبال تغییر شکل گسترده اکوسیستم اتریوم به مجموعه‌ای با محوریت شبکه‌های تجمیعی است و از آن با عنوان یک راه‌حل موقت برای کاهش قیمت گس یاد می‌کند. بنابراین جای تعجب ندارد که راهکارهای مقیاس‌پذیری اتریوم در کنار خودِ این شبکه رشد کرده‌اند.

بایننس، هفته گذشته اعلام کرد که پشتیبانی از آربیتروم، یکی از راهکارهای لایه دوم اتریوم، را برای واریزهای خود آغاز کرده است. روز گذشته هم ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در شبکه بوبا نتورک، یکی از راهکارهای لایه دوم آپتیمیستیک اتریوم، از ۱ میلیارد دلار عبور کرد. گفتنی است که ارزش دارایی‌هایی قفل‌شده در این شبکه از تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) ۱,۲۰۰ درصد رشد داشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *