مقایسه شبکه های هارمونی و اتریوم؛ Harmony می‌تواند با اتریوم رقابت کند؟

مقایسه شبکه های هارمونی و اتریوم؛ Harmony می‌تواند با اتریوم رقابت کند؟

کارمزدهای اتریوم بار دیگر از کنترل خارج شده‌اند؛ اما برخلاف گذشته، اکنون زنجیره‌های جایگزین‌ بسیار زیادی آماده و خواهان استقبال از کاربران و ترافیک خروجی از شبکه اتریوم هستند. سولانا و ترا با توجه به کارمزد کمتر و تراکنش‌های سریع‌تر، رشد سریع‌تری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی بایننس اسمارت چین داشته و از آن پیشی گرفته‌اند. این سه شبکه از ابتدای سال ۲۰۲۱ در حال کسب سهم اتریوم از بازار رمزارز هستند؛ اما در این میان، شبکه‌ای به نام Harmony نیز وجود دارد، که تبدیل به رقیبی جدی برای این شبکه‌ها شده است. در این مقاله ابتدا به مواردی مانند کل ارزش قفل شده (TVL) در دیفای می‌پردازیم و سپس به مقایسه شبکه های هارمونی و اتریوم و البته دیگر بلاکچین‌های رقیب آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مجموع ارزش قفل شده در دیفای

در تابستان اخیر شاهد رشد چشمگیر راهکارهای لایه دوم بودیم. پلتفرم‌های رول‌آپ Optimistic و رول‌آپ‌های ZK مختص به برنامه‌های غیرمتمرکز، در عین اینکه امنیت اتریوم را با خود به همراه دارند، امکان پرداخت کارمزدهای کمتر را فراهم می‌سازند. اکنون برای آن‌که بگوییم راهکارهای لایه دوم تا چه حد موفق خواهند بود، بسیار زود است؛ اما دلایلی وجود دارد که بر اساس آنها می‌توان مطمئن بود که بسیاری از تراکنش‌های کم‌ارزش و پر تکرار که در حال حاضر بر بستر شبکه اصلی اتریوم صرفه اقتصادی ندارند، می‌توانند به راهکارهای مقیاس‌پذیری Rollup انتقال یابند. در حال حاضر تقریبا ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه در راهکارهای مقیاس‌پذیری اتریوم مسدود شده‌اند. اگرچه این مقدار نسبت به ارزش کل قفل شده در شبکه اصلی اتریوم بسیار کم و ناچیز است، اما رشد ۳ برابری در یک ماه اخیر را نشان می‌دهند.

با توجه به رشد سرمایه‌های مسدودشده در زنجیره‌های رقیب اتریوم، روند صعودی اخیر در راهکارهای لایه اول منطقی به نظر می‌رسد. اتریوم سرانجام شاهد کاهش سهم خود از بازار رمزارز است و فرقی نمی‌کند که راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم آن تا چه حد موفق ظاهر شوند. اکنون Ethereum بر دو سوم حوزه دیفای تسلط دارد که نسبت به تسلط ۱۰۰ درصدی سال گذشته، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

کنفرانس اخیر مین‌نت (Mainnet) که توسط شرکت تحلیل بلاک چین مساری (Messari) برگزار شده، به پذیرش گسترده ایده و چشم‌انداز چندزنجیره‌ای پرداخته است. در این خصوص، دو وون (Do Kwon) بیان کرده است:

شاید این ایده بدی باشد که تمام برنامه‌ها را به یک رایانه جهانی منحصر کنیم. شاید داشتن آینده چندزنجیره‌ای منطقی به نظر برسد.

با نزدیک شدن به همان آینده چندزنجیره‌ای که درباره آن صحبت می‌شد، موضوع بحث‌های مختلف به سمت تعیین برنده این عرصه کشیده می‌شود. احتساب نسبت ارزش کل قفل شده به ارزش بازار پروژه مدنظر، می‌توانیم بررسی کنیم که انتظار می‌رود کدام پلتفرم‌ها در آینده رشد کنند. با توجه به افزایش ۴۰۰۰ درصدی قیمت هارمونی از ابتدای سال تاکنون با حداقل سرمایه مسدودشده، این موضوع کاملا مشخص است که بازار منتظر توسعه و رشد چشمگیر از جانب شبکه هارمونی است.

مقایسه شبکه های هارمونی و اتریوم

Harmony یک پلتفرم قرارداد هوشمند مطابق با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است که نقش ارائه‌دهنده مشوق‌های نقدینگی را ایفا می‌کند. هارمونی برای پالیگان و اخیرا نیز برای آوالانچ در تحقق اهداف آن در خصوص جذب کاربران و توسعه‌دهندگان بسیار کارآمد و موثر نشان داده است. راهکارهای جدید لایه اول، حتی با ارائه مشوق نیز مسیر دشواری برای رقابت و به چالش کشیدن اتریوم و دو شبکه برتر دیگر دیفای یعنی ترا و سولانا پیش رو دارند. فانتوم با ۶۰۰ میلیون دلار مشوق به این میدان پا گذاشته است، در حالی که راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم نیز در حال ورود به این عرصه هستند.

توکن وان (ONE) از شبکه هارمونی، طی سال گذشته یکی از بهترین عملکردها را در بین پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند داشته و از ابتدای سال تاکنون با رشد تقریبا ۴۲۸۵ درصدی همراه بوده است. علیرغم افزایش قیمت و داشتن یک پلتفرم کامل لایه اول، اکوسیستم هارمونی هم‌چنان در حال توسعه است. اخیرا طرح ارائه پاداش جدیدی اعلام شده است که طی آن، هارمونی ۳۰۰ میلیون دلار از خزانه خود هزینه خواهد کرد، تا توسعه‌دهندگان را به ساخت برنامه بر بستر این پلتفرم مجاب کند و به شکوفایی این اکوسیستم منجر شود.

این سوال هم‌چنان پابرجاست:

حتی اگر توسعه‌دهندگان به ایجاد برنامه بپردازند، آیا کاربران به سمت هارمونی جذب خواهند شد؟

بدین ترتیب، در عرصه چندزنجیره‌ای، راهکارهای لایه اول چگونه جای پای خود را محکم خواهند کرد؟ در این خصوص، دو احتمال وجود دارد؛ احتمال اول اینکه پلتفرم موردنظر بتواند بهبود و ارتقای فناوری ارائه دهد و احتمال دوم نیز این است که پلتفرم مذکور، توسعه اکوسیستم خود را به یک یا چند جامعه نادیده گرفته‌شده معطوف کند. هارمونی مدعی است که به هر دو مورد می‌پردازد.

فناوری Harmony

هارمونی در سال ۲۰۱۸ توسط استیفن سی (Stephen Tse) تاسیس شد و در سال ۲۰۱۹ به عنوان بلاک چین قرارداد هوشمند بر پایه گواه اثبات سهام (PoS) و مطابق با ماشین مجازی اتریوم عرضه شد. پروتکل اجماع تحمل خطای بیزانس (FBFT) هارمونی به همراه شاردینگ رندوم و امضاهای حجم ثابت بونه-لین-شاچام (Boneh-Lynn-Shacham یا همان BLS) به هارمونی امکان می‌دهد تا سرعت انجام تراکنش را برای سولانا و آوالانچ به ۲ ثانیه برساند. این زمان برای کازمس ۶ ثانیه و برای پولکادات ۶۰ ثانیه است. هزینه انتقال نیز تقریبا ۰.۰۰۰۰۲۱ توکن وان است. هارمونی اولین راهکار لایه اول مبتنی بر شاردینگ بر بستر شبکه اصلی است. هارمونی توانسته است با مقیاس‌پذیری با شاردها، سه‌راهی بین انتخاب غیرمتمرکزسازی، امنیت و مقیاس‌پذیری را برطرف سازد.

بلاک چین مبتنی بر شارد به تعداد زیادی تاییدکننده یا ولیدیتور نیاز دارد. هارمونی به منظور تشویق و ایجاد انگیزه به منظور واگذاری سهام بین تعداد زیادی از تاییدکنندگان از مکانیزم جدیدی به اسم گواه اثبات سهام موثر (EPoS) استفاده می‌کند. در بسیاری از بلاک چین‌ها، حق ارائه و تایید بلاک‌ها به طور رندوم و تصادفی تعیین می‌شود؛ اما مقدار سهام‌‌گذاری یا واگذاری به تاییدکنندگان منتخب عامل موثری است. مکانیزم EPoS هارمونی بر اساس مقدار توکن سهام گذاری شده برای هر دوره است، اما پاداش بلاک بر اساس میانگین سپرده‌گذاری توسط تمام تاییدکنندگان است. این موضوع از تمرکز بیش از حد توکن‌ها توسط یک نود یا گروهی از نودها جلوگیری می‌کند و غیرمتمرکزسازی را افزایش می‌دهد و مانع از حمله تک شارد می‌شود.

Sharding، تایید موازی تراکنش‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد و بدین ترتیب، سرعت تایید تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

شاردینگ تصادفی هارمونی در سه بخش وجود دارد:

وضعیت، شبکه و تراکنش. شاردینگ به روشی برای اختصاص نودها به شاردهای مختلف نیاز دارد. در حال حاضر ۴ شارد در شبکه اصلی هارمونی فعال است. اگرچه نودها را می‌توان به صورت تصادفی، بر اساس لوکیشن یا به صورت انتخاب مرکزی تعیین کرد، اما شاردینگ تصادفی به عنوان ایمن‌ترین راهکار شناخته می‌شود.

پروتکل توزیع تصادفی (DRG) هارمونی از تابع تصادفی قابل بررسی و تایید (VRF) بر اساس کلید خصوصی تاییدکننده و تابع تاخیر قابل بررسی و تایید (VDF) استفاده می‌کند. این موضوع بدان معنا است که ارائه‌دهنده مخرب و مشکوک بلاک، نمی‌تواند زودتر از این موضوع مطلع شود که عدد تصادفی چیست و در نتیجه، نمی‌تواند بلاک مخرب خود را ارائه دهد. نتیجه نهایی، عضویت شارد بی‌طرف و غیرقابل پیش‌بینی است. VRF هم‌چنین به عنوان پیش کامپایل‌شده درون‌زنجیره‌ای ارائه می‌شود و تصادفی بودن واقعی را برای تمام برنامه‌های غیرمتمرکز هارمونی فراهم می‌سازد.

در حال حاضر شبکه هارمونی توسط ۱۲۲ ولیدیتور مستقل با ۱۰۰۰ اسلات سهام‌گذاری به ارزش ۴.۷ میلیون توکن ONE، تقریبا معادل با یک میلیارد دلار فعالیت می‌کند. این شبکه ۸۰۰ نود در ۴ شارد اجرا می‌کند. توکن‌های سهام گذاری‌شده به مدت ۷ دوره (تقریبا ۵.۲۵ روز) مسدود می‌شوند.

هارمونی رفتار نامطلوب تاییدکنندگان را به دو روش تنبیه می‌کند. تاییدکننده‌ای که بلاک‌های مشکوک و متناقض را امضا و تایید می‌کند، جریمه اسلشینگ (Slashing) در نظر گرفته شده است که بر روی توکن سهام گذاری‌شده صادر می‌شود. سپس دسترسی این تاییدکننده به طور دائم از شبکه قطع می‌شود. در پایان هر دوره، تاییدکنندگانی که به مدت بیشتر از یک سوم دوره در دسترس نبوده‌اند، به عنوان تاییدکنندگان غیرفعال در نظر گرفته شده و در انتخابات بعدی کنار گذاشته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که تاییدکنندگان غیرفعال حذف شوند تا از ازدحام در شبکه جلوگیری شود.

کاربرد توکن ONE در شبکه هارمونی

توکن بومی هارمونی به اسم توکن وان (ONE) برای موارد زیر استفاده می‌شود:

برای اجرای نود (حداقل ۱۰,۰۰۰ توکن) یا سهام گذاری یا همان استیکینگ (حداقل ۱۰۰ توکن) در اجماع گواه اثبات سهام موثر هارمونی، به منظور کسب پاداش بلاک و کارمزد تراکنش‌ها.
به منظور پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، گس و کارمزد ذخیره‌سازی.
برای نظارت درون‌زنجیره‌ای که در حال حاضر فقط در دسترس تاییدکنندگان است.
مقدار صدور سالانه توکن وان بر روی ۴۴۱ میلیون توکن تعیین شده است و به مرور به صفر توکن کاهش می‌یابد. این موضوع، توکنومیکس ساده و قابل پیش‌بینی برای دارندگان فراهم می‌کند.

نکته‌ای که هارمونی را از سایر راهکارهای لایه اول متمایز می‌کند، این است که تمام توکن‌های وان که از طریق کارمزد تراکنش‌ها به دست آمده‌اند، سوزانده می‌شوند. استفاده زیاد از شبکه باید به تورم صفر توکنی منجر شود. همانند EIP-1559 اتریوم، مکانیزم صدور و سوزاندن توکن‌ها با کاهش تورم، ارزش توکن وان را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر، توکن‌های واگذارشده تقریبا ۱۰ درصد سود ارائه می‌دهند. این مقدار در مقایسه با سایر راهکارهای لایه اول در سطح متوسطی قرار دارد. با توجه به سود مستمر و تورم قابل پیش‌بینی که با افزایش استفاده از شبکه، این تورم کاهش می‌یابد، سهام گذاری بسیار محبوب شده است، به طوری که ۴۲ درصد توکن‌های وان سهام گذاری شده‌اند.

ایجاد پل به هارمونی

عامل دیگری که Harmony را از سایر راهکارهای لایه اول متفاوت می‌کند، پل هارمونی است. پل‌ها، پیش‌نیاز مهم و کلیدی عرصه چند زنجیره‌ای هستند.

بسیاری از نقاط دسترسی به راهکارهای لایه اول غیر اتریومی، با دشواری‌های مختلفی همراه هستند. برای مثال، دارایی‌ها به آسانی از دست می‌روند و ممکن است کارمزدها افزایش چشمگیری پیدا کنند. به علاوه، به بعضی از پل‌ها اصلا نمی‌توان اعتماد کرد. برای مثال، پالیگان توسط چند امضایی ۳ از ۵ امضا کنترل می‌شود. سه امضای نامشخص می‌تواند به آسانی به سرقت دارایی‌ها منجر شود. آوالانچ نیز برای انتقال به اتریوم به روش چندامضایی متکی است. این ۴ شارد مورد اعتماد، کنترل کامل بر دارایی‌های بریج‌شده را در اختیار دارند.

پل هورایزن (Horizon) هارمونی، دارایی‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین را انتقال می‌دهد؛ در حالی که پل شاتل (Shuttle) ترا تاکنون بیش از یک میلیون دلار منتقل کرد. یک پل پولکادات در شبکه آزمایشی وجود دارد و استفاده از این پل برای سایر زنجیره‌ای مطابق با ماشین مجازی اتریوم بسیار آسان است.

پل اتریوم

از اجرای پل اتریوم یک سال می‌گذرد، به طوری که بازبینی کد این پل به طور کامل انجام شد و هیچگونه مشکل امنیتی مشاهده نشد. اگرچه این پل از تاییدکنندگان قابل اعتماد استفاده می‌کند، اما پل‌ به‌روزرسانی‌شده آتی هارمونی از نظر مصرف گس، مقرون به‌صرفه و بدون نیاز به اعتماد است و قراردادهای هوشمندی که در اتریوم و هارمونی وجود دارند فقط متصدی دارایی‌های بومی همان زنجیره هستند.

کارمزد پل هارمونی تقریبا صفر است؛ بنابراین کارمزد پل BSC به طور کل بسیار کم است. کارمزد پل اتریوم به هارمونی تقریبا ۱۰۰,۰۰۰ گس معادل با ۲۰ دلار است. انتقال به اتریوم نیازمند تایید چندامضایی توسط تاییدکنندگان هارمونی و با هزینه تقریبی ۴۰۰,۰۰۰ گس است. انتقال و بازگشت دارایی‌ها به اتریوم طی ۶ دقیقه انجام می‌شود.

استفاده آسان از پل‌ها باعث جذب دارایی‌های مختلف به هارمونی شد. این پل تاکنون تقریبا یک میلیارد دلار توکن ERC-20 مسدود کرده است.

رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) و استیبل کوین‌ها بیشترین سهم از دارایی‌های بریج‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

اکوسیستم Harmony

هارمونی همانند سایر راهکارهای لایه اول، اکوسیستم کاملی در اختیار دارد. اولویت‌های اصلی این اکوسیستم عبارتند از:

پشتیبانی از کیف پول: پشتیبانی از کیف پول‌های معروف سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تحت مرورگر و هم‌چنین نسخه موبایلی کیف پول هارمونی.
ایجاد پل از اتریوم و BSC: پل شاتل ترا در شبکه اصلی و بیت کوین و پولکادات در شبکه آزمایشی.
ابزار تحلیل بلاک چین: نظیر مرورگرهای بلاک و گراف‌های فرعی Graph.
دیفای مقدماتی با تسلط سوشی‌سواپ و وایپر (Viper)
۵- سرویس اینفرا (Infra): اندپوینت‌های RPC کاملا عملیاتی و در دسترس که کار را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز آسان می‌کند.
تمرکز بر کیف پول‌ها و ایجاد پل ادامه می‌یابد، اما اکنون برنامه‌های غیرمتمرکز بومی و بین زنجیره‌ای در حال ‌گسترش هستند. پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم یک مزیت رقابتی مهم و کلیدی برای هارمونی است. بدین ترتیب، انتقال برنامه‌های غیرمتمرکز از اتریوم به هارمونی فقط به اندکی ویرایش کد نیاز دارد و تمام زیرساخت‌ها و ابزارهای پشتیبانی مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز اتریومی هم‌اکنون در دسترس هستند.

در حال حاضر تمام این ابزارها در دسترس هستند و هنگامی که برنامه‌های غیرمتمرکز نظیر سوشی‌سواپ به هارمونی منتقل می‌شوند با موارد زیر مواجه خواهند شد:

  • گراف‌های فرعی برای تحلیل.
  • چندامضایی Gnosis برای قراردادهای ارائه پاداش.
  • انتقال نقدینگی‌های اولیه.
  • مرورگر مشابه با اتراسکن.
  • پشتیبانی از متامسک، web3.js و ether.js

دیفای

در حال حاضر، سوشی‌سواپ صرافی غیرمتمرکز اصلی و غالب در هارمونی است؛ به طوری که ۸۲ درصد کل سرمایه مسدودشده دیفای متعلق به Sushiswap است. پس از آن، DeFi Kingdoms قرار دارد. هارمونی سومین زنجیره بزرگ سوشی‌سواپ از لحاظ سرمایه مسدود است و این امر با کمترین ارائه مشوق و تبلیغات و بازاریابی محقق شد.

این زنجیره تاکنون میزبان پروتکل ییلد فارمینگ یا بازار پول نبوده است و ۳ صرافی غیرمتمرکز در بین ۵ برنامه غیرمتمرکز دیفای قرار دارد و Beefy Finance فقط ۲ میلیون دلار سرمایه مسدودشده در اختیار دارد.

ارائه مشوق‌ها به ایجاد برنامه‌های جدید منجر خواهد شد. برنامه‌های غیرمتمرکز بین زنجیره‌ای نظیر کِرو (Curve) و آوه (Aave) تایید شده‌اند و به زودی به هارمونی وارد می‌شوند.

متاورس و توکن‌های NFT

متاورس هارمونی نیز در حال رشد است. توکن‌های NFT را می‌توان در پلتفرم داوینچی (daVinci) صادر و معامله کرد. کارمزد گس زیاد در اتریوم باعث شد که هنرمندان و صادرکنندگان NFT به زنجیره‌هایی با کارمزد کمتر جذب شوند. افزایش قیمت اواسط ماه سپتامبر نیز باعث شد بسیاری از هنرمندان به سمت هارمونی بروند. طبق گزارش داوینچی، صدها هنرمند طی ۷ روز منتهی به ۱۵ سپتامبر به سمت این پلتفرم سرازیر شد. تقریبا ۵۰۰ خالق NFT به داوینچی ملحق و کاربران این پلتفرم را به ۵۰۰۰ نفر رساند.

دیفای کینگدامز (DeFi Kingdoms) یک بازی رایانه‌ای، صرافی غیرمتمرکز، استخر نقدینگی و بازاری برای توکن‌های NFT است که رابط کاربری آن یادآور سبک قدیمی پیکسل‌آرت است. حجم معاملات روزانه این پلتفرم ۱ الی ۲ میلیون دلار است و دومین پروژه ارزشمند بر بستر هارمونی است.

چنین پروژه‌هایی پتانسیل کافی دارند تا به هارمونی کمک کنند که به جایگاه مناسبی برسد.

نقدینگی

چالش تمام زنجیره‌ها، جذب کاربران است و این امر به نقدینگی بسیار زیادی نیاز دارد. توسعه‌دهندگان در زنجیره‌هایی فعالیت می‌کنند که کاربران بیشتری داشته باشد.

این چرخه مرغ و تخم‌مرغ را می‌توان با شراکت و همکاری با ارائه‌دهندگان نقدینگی قبل از عرضه پروژه برطرف کرد. برای مثال، Hashkey Capital به ارائه ۱۰ میلیون دلار سرمایه به نقدینگی دیفای و NFT متعهد شد.

اوراکل‌ها

انتظار می‌رود بلافاصله پس از عرضه هارمونی، چین‌لینک بر بستر این شبکه فعال شود.

کیف پول ۱Wallet و ارزهای فیات

۱Wallet در صدد این است تا تعامل با این زنجیره را آسان کند و تجربه‌ای مشابه با برنامه‌های موبایلی نسخه دوم وب به کاربران ارائه دهد. کیف پول‌های موبایلی که سطح دانش زیادی نیاز ندارند، برای رواج  بلاک چین‌ها مورد نیاز هستند؛ به ویژه در آسیا و مخصوصا در کشور چین که کاربران به کیف پول‌های ساده موبایلی عادت کردند.

کیف پول ۱Wallet هارمونی به جای استفاده از عبارت‌های بازیابی (Seed Phrase) از احراز هویت گوگل (Google Authenticator) استفاده می‌کند و دسترسی به بک‌آپ آن نیز از طریق بازیابی حساب گوگل محقق می‌شود. طبق مقاله‌ای از SmartOTP، کیف پول ۱Wallet از کیف پول‌های آرجنت (Argent) و لوپرینگ (Loopring) عملکرد بهتری دارد. ۱Wallet به سخت‌افزار امنیتی یا اتصال به ایمیل شما نیازی ندارد؛ البته کاربران می‌توانند با کیف پول‌های دیگر نظیر متامسک و Gnosis Safe نیز تراکنش انجام دهند. ۱Wallet یک کیف پول مبتنی بر قراردادهای هوشمند با قابلیت به‌روزرسانی است.

استفاده از ارزهای فیات یکی دیگر از عوامل مهم و کلیدی برای پذیرش گسترده رمزارز است. هارمونی بر اتصال و ایجاد ارتباط فناوری امور مالی (Fintech) با کسب‌وکارهای TradFi به ویژه در آسیا و آفریقا است. برنامه NowPayments به کاربران امکان می‌دهد تا در دنیای واقعی با توکن ONE تراکنش انجام دهند، در حالی که بانک کریپتوی آفریقا (Crypto Bank Africa) توکن وان را به ارزهای فیات تبدیل می‌کند. در کشورهایی که ارزش پول ملی آنها کم و ضعیف است، می‌توان از رمزارزها به عنوان ذخیره ارزش استفاده کرد. در عین حال، هنگام نیاز نیز به آسانی می‌توان آنها را به ارزهای فیات تبدیل کرد.

چشم‌انداز رقابتی هارمونی

در دنیای چند زنجیره‌ای، رقبا با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟ عرصه کریپتو به چند کلون و کپی از سوشی‌سواپ و Curve نیاز دارد؟ چه تعداد بازار NFT باید وجود داشته باشد؟

تاریخچه چند سال اخیر، چند نکته و پیش‌نیاز مهم و کلیدی برای رشد راهکارهای لایه اول نشان داد که عبارتند از:

اسپانسر و حمایت مالی:

بایننس اسمارت چین و سولانا هر دو توسط دو صرافی متمرکز بزرگ حمایت می‌شوند.
موانع کمتر برای ورود: آوالانچ، BSC، پالیگان و آربیتروم همگی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کنند و استفاده آسان از این شبکه‌ها را برای توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر می‌سازد و تجربه‌ای آشنا به کاربران ارائه می‌دهند. هارمونی نیز اجرای برنامه‌های مطابق با EVM بر بستر زنجیره خود را تسهیل می‌سازد.
مشوق‌های مختلف: این مشوق‌ها باید هم در لایه پایه و اصلی و هم در لایه پروتکل در اختیار توسعه‌دهندگان و کاربران باشد. هارمونی از تجربه دیگران، نکات بسیار زیادی را آموخته است و برنامه بلندپروازانه‌ای برای توسعه اکوسیستم خود طرح‌ریزی کرده است.
توسعه اکوسیستم کامل: BSC، پالیگان و سولانا همگی اکوسیستم کاملی برای دیفای و Metaverse در اختیار دارند. ترا با طرح‌ها و پروژه‌های اولیه دیفای خود بسیار موفق ظاهر شد. نقشه راه هارمونی برای اکوسیستم خود باید از مشوق‌های مختلف بهره ببرد.
شاید هارمونی نظیر سولانا و BSC اسپانسرهای بزرگی نداشته باشد، اما ۳ مورد از ۴ مورد فوق را در اختیار دارد. هارمونی از EVM پشتیبانی می‌کند، ارتباط آن با زنجیره‌ای دیگر به صورت یکپارچه صورت می‌گیرد و به سمت ماهیت بدون نیاز به اعتماد پیش می‌رود. مشوق‌ها نیز در این شبکه وجود دارند.

مشوق‌های هارمونی

پس از آنکه پالیگان با استفاده از مشوق‌ها توانست مجموع سرمایه‌های مسدودش در شبکه خود را طی ۶ ماه از صفر به ۱۲ میلیارد دلار برساند، طرح پاداش توکن بومی در پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند محبوب شد. پاداش‌ها می‌توانند به کاربران، توسعه‌دهندگان و تاییدکنندگان تعلق بگیرند.

بعضی از شبکه‌ها از ترکیب مشوق‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال، پالیگان از توکن MATIC برای جذب کاربران، پرداخت به تاییدکنندگان، خرید رقبا (خرید Hermez) و تشویق توسعه‌دهندگان استفاده کرده است. اخیرا تمرکز بر روی تشویق به توسعه اکوسیستم معطوف است. در این زمینه، فانتوم (Fantom) و سلو (Celo) و نیر (Near) با همکاری یکدیگر تقریبا ۲ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند تا بر بستر پلتفرم‌های خود به ایجاد برنامه‌ها بپردازند. از طرف دیگر، آوالانچ با صرف ۱۸۰ میلیون دلار بر جذب کاربران دیفای متمرکز شده است.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد مشوق‌ها باعث شده‌اند که کل ارزش قفل شده در پلتفرم‌های لایه اول آوالانچ و فانتوم افزایش یابد؛ در حالی که پلتفرم‌های لایه دوم به ویژه آربیتروم بدون مشوق‌های بومی، طی ماه‌های اخیر توانسته‌اند رشد چشمگیری به دست آورند.

هارمونی اخیرا برنامه اهدای جایزه به منظور ساخت و ارتقای اکوسیستم خود را عرضه کرده است.

هارمونی علاوه بر ۳۰۰ میلیون دلار که برای خرج کردن طی ۴ سال آتی برنامه‌ریزی کرد، ۵۰ میلیون دلار به ۱۰۰ DAO اختصاص داد

و ۳۰ میلیون دیگر نیز برای بهبود ابزارها و اصلاح باگ‌ها در نظر گرفت. اخیرا اعلام شد که کِرو (Curve) بر بستر هارمونی اجرا شد و هارمونی ۲ میلیون دلار طرح تشویقی برای این عرضه در نظر گرفت.

با توجه به شناخت اهمیت ارتباط و انجام تراکنش‌های یکپارچه، ۲۰ میلیون دلار برای بهبود تجربه کاربری کیف پول ۱Wallet اهدا خواهد شد. پلتفرم‌های NFT و پروتکل‌های دیفای نیز در اولویت قرار خواهند داشت. در آخر، بودجه‌ای نیز برای همکاری‌های وب ۲ و استفاده از ارز فیات زیر نظر دارد. با رشد اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز هارمونی، این شبکه در صدد بهبود تجربه توسعه‌دهندگان و کاربران در میان‌مدت است.

نقشه راه هارمونی

هارمونی با استفاده از مشوق‌ها، طی ۶ ماه آتی بر تحقق اهداف زیر معطوف است:

  • اختصاص بودجه ۵۰ میلیون دلاری برای ۱۰۰ DAO به منظور مدیریت و اختصاص مشوق‌های باقی مانده.
  • جذب یک میلیون کاربر کیف پول ۱Wallet و دسترسی به سود ۲۰ درصدی.
  • ۱۰,۰۰۰ توسعه‌دهنده که هر کدام با API بین زنجیره‌ای هارمونی به ۱۰,۰۰۰ کاربر سرویس ارائه می‌دهند.

جذب کاربران – سود ۲۰ درصدی و همکاری‌های بین زنجیره‌ای

در عرصه چند زنجیره‌ای، همکاری‌های بین زنجیره‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و هارمونی با ترا، یکی از موفق‌ترین شبکه‌ها، همکاری خود را آغاز کرده است. این دو شبکه لایه اول در خصوص رویدادهای هکاتون و حمایت از توسعه‌دهندگان همکاری خواهند کرد تا زیرساخت دیفای ترا به هارمونی ارائه شود.

ترا و هارمونی موافقت کرده‌اند تا از رمزارز UST ترا به عنوان استیبل کوین اصلی هارمونی استفاده شود. دسترسی به این استیبل کوین از طریق پل ترا صورت می‌پذیرد و سود ۱۸ الی ۲۰ درصدی در پروتکل وام‌دهی ONEAnchor امکان‌پذیر می‌شود. این سود مستقیما در کیف پول ۱Wallet در دسترس خواهد بود.

جذب کاربران – ایجاد ارتباط بهبودیافته با سایر شبکه‌ها

پل بیت کوین و اصلاحیه‌های بیشتر برای دل اتریوم برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شد. پل‌های Terra و پولکادات در شبکه آزمایشی قرار دارند. پل Cosmos که نسخه‌ای از دل گراویتی (Gravity) اتریوم-کازمس است، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

هارمونی بر روی استفاده از پل‌های بین زنجیره‌ای برای NFTها و هم‌چنین امکان‌پذیر کرد خودتصدی (Self-Custody) در کیف پول ۱Wallet کار می‌کند.

پل بیت کوین نیز در شبکه آزمایشی قرار دارد. هارمونی در حال پذیرش پل BTC/DOT برای پشتیبانی از رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) است. در بلندمدت، هارمونی در صدد ایجاد پل با بیت کوین و سپس گسترش آن به سایر دارایی‌های مبتنی بر بیت کوین نظیر USDT است.

نوآوری‌های مرتبط با فناوری

هارمونی بر روی API بین زنجیره‌ای به عنوان روشی برای یکپارچه سازی تجربه بین زنجیره‌ای معطوف شد. تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، کاربران با استفاده از یک API می‌توانند به هارمونی نقدینگی اضافه کنند یا توکن‌های غیر هارمونی را در صرافی‌های غیرمتمرکز نظیر سوشی‌سواپ یا وایپر معامله کنند.

اگرچه توسعه بر بستر هارمونی با سرعت زیادی ادامه می‌یابد، اما بهبود و ارتقای خود زنجیره هارمونی در اولویت قرار دارد و هدف اصلی، انجام سریع‌تر تراکنش‌ها و شاردینگ ایمن‌تر است.

جمع‌بندی

رسید به سطح رقبا مستلزم داشتن تعهد کامل به توسعه اکوسیستم است. برای ایجاد کیف پول‌ها، ابزارهای توسعه و کد جدید قراردادهای هوشمند به مشوق‌های بر اساس توکن‌های بومی شبکه نیاز است. اگرچه وجود پاداش‌ها ضروری است، اما برای دستیابی به موفقیت کافی نیست. برای ایجاد تفاوت و تمایز با چندین رقیب دیگر در عرصه چند زنجیره‌ای با رشد سریع موجود در آن، به رویکردی منحصربه‌فرد نیاز است.

برنامه تشویقی هارمونی نشان می‌دهد تمرکز این شبکه بر آسیا و سایر کشورهای در حال توسعه معطوف است. افراد حاضر در این کشورها بیشترین تعامل را با موبایل‌های خود دارند و با رمزارزها آشنایی کمی دارند. ورود و خروج آسان و یکپارچه و ایمن بین زنجیره‌های مختلف، به علاوه استفاده از ارزهای فیات و فناوری امور مالی، شرایط مورد نیاز برای موفقیت بلندمدت یک اکوسیستم کریپتو است. هارمونی با استفاده از پل‌هایی با کارمزد کم، سرعت زیاد و بدون نیاز به اعتماد، پتانسیل کافی برای رقابت با راهکارها و شبکه‌های لایه اول و دوم را دارد. در این مقاله به پلتفرم هارمونی و شبکه اتریوم پرداختیم و هارمونی را با شبکه‌های رقیب خود مقایسه کردیم. نظر شما چیست؟ آیا Harmony می‌تواند با اتریوم و دیگر رقبای سرسخت خود رقابت کند؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *