ویتالیک بوترین: پل‌های بین زنجیره‌ای باعث به خطر افتادن امنیت کاربران می شود

ویتالیک بوترین: پل‌های بین زنجیره‌ای باعث به خطر افتادن امنیت کاربران می شود

ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم اخیراً در پستی در شبکه اجتماعی ردیت به پل‌های بین زنجیره‌ای و محدودیت‌های اساسی آنها در امنیت پرداخته است.

به نقل از کوین تلگراف، بوترین روز جمعه در پستی نگرانی‌های امنیتی حیاتی پیرامون پل‌های بین زنجیره‌ای در شبکه‌های بلاکچینی را به اشتراک گذاشت.

به بیان بوترین، ذخیره دارایی‌ها در بلاکچین بومی آنها، به عنوان مثال اتر در شبکه اتریوم، سولانا در شبکه سولانا و … باعث می‌شود سرمایه کاربران در برابر حملات ۵۱ درصدی ایمن بماند. چراکه حتی اگر هکرها بخواهند تراکنش‌ها را دستکاری و یا معکوس کنند، نمی‌توانند بلاک‌ها را به نحوی تغییر دهند که سرمایه افراد از بین برود.

این قانون در رابطه با اتریوم نیز صادق است. به عنوان مثال، اگر هکرها با کنترل ۵۱ درصد از کل عرضه اتریوم در حال گردش حمله ۵۱ درصدی صورت دهند، اگر یک فرد ۱۰۰ واحد اتریوم را با ۳۲۰٬۰۰۰ استیبل کوین DAI مبادله کند، وضعیت نهایی ثابت خواهند ماند؛ این یعنی سرمایه‌گذار همواره یا ۱۰۰ واحد اتر خود و یا ۳۲۰٬۰۰۰ واحد DAI را دریافت خواهد کرد.

بوترین معتقد است چنین سطح امنیتی برای پل‌های بین زنجیره‌ای اعمال نمی‌شود.

در مثالی که وی مطرح کرده است، اگر مهاجمی اتریوم خود را به پل بین زنجیره‌ای اتریوم – سولانا منتقل کند تا رپد اتریوم در شبکه سولانا دریافت کند و پس از آن، به محض تایید این شبکه تراکنش خود را بازگرداند، کاربرانی که توکن‌هایشان را در قرارداد هوشمند سولانا – رپد اتریوم قفل کرده‌اند متحمل ضرر خواهند شد چراکه دیگر نسبت ۱:۱ برقرار نخواهد بود.

بوترین در ادامه نسبت به اینکه چگونه اضافه شدن پل‌های بین زنجیره‌ای بیشتر می‌تواند امنیت شبکه‌های دخیل را به خطر بیندازد توضیح داد. به گفته وی، اگر فرضاً شبکه‌ای از صد زنجیره مجزا تشکیل شده باشد، به دلیل سطح بالای وابستگی، در صورتی که حمله ۵۱ درصدی به یکی از زنجیره‌ها، به عنوان مثال یکی از کوچکترین شبکه‌ها صورت گیرد، می‌تواند سایر شبکه‌های دخیل را نیز درگیر نماید.

بوترین تاکید کرد که انتظار ندارد این حادثه به زودی اتفاق بیفتد چون حمله ۵۱ درصدی به شبکه  سخت و گران است. کسی برای سرقت ۱۰۰ Solana-WETH به شبکه اتریوم حمله نمی‌کند. اما اگر ۱۰۰ میلیون اتر یا SOL در پل وجود داشته باشد، انگیزه حمله به شدت بالاتر می‌رود.

بر اساس داده‌های وب سایت Crypto 51، انجام حمله ۵۱ درصدی در شبکه اتریوم حدوداً ۱.۷۸ میلیون دلار در هر ساعت هزینه خواهد برد. جالب است بدانید این رقم برای بلاکچین‌هایی همچون بیت کوین کش ۱۳٬۸۴۶ دلار خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *