احتمال شورت اسکوییز و افزایش قیمت بیت کوین

احتمال شورت اسکوییز و افزایش قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین پس از شکست کف ۴۰ هزار دلار در روز دوشنبه، اکنون به بالای سطح کلیدی ۴۲ هزار صعود کرد. علت آن انتظارات برای شورت اسکوییز است یا با معکوس شدن روند مواجه هستیم؟

به گزارش ارزتلگراف و به نقل از کوین‌تلگراف، به نظر می‌رسد انتظار معامله‌گران برای یک شورت اسکوییز دیگر قیمت بیت کوین را به بالاتر از سطح ۴۲۰۰۰ دلار رساند. در حالیکه شاخص‌های دیگر بیانگر احساسات نزولی در بازار است.

چرا انتظارات برای شورت اسکوییز بالا است؟

نمودار BTC/USD، پس از نزول روز دوشنبه تا ۳۹۶۰۰ دلار، که اولین شکست مرز ۴۰٬۰۰۰ دلار از سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) تا به امروز بود؛ اندکی بهبود یافت و صعودی شد.

غیبت آشکار هر نوع پیش‌بینی‌ صعودی و افزایش تعداد معاملات شورت یا فروش استقراضی، توجه فعالان بازار را به امکان رخ دادن یک شورت اسکوییز دیگر (به هدف لیکویید کردن حجم بالای معاملات شورت یا نزولی) معطوف کرد. شورت اسکوییز زمانی اتفاق می‌افتد که تریدرها حجم زیادی از معاملات Short خود را به دلیل بالا رفتن قیمت نقد می‌کنند. در این حالت، با بازخرید بیت کوین (برای تسویه معامله خود) تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت دارایی با جهش ناگهانی همراه می‌شود.

علیرغم روند نزولی قیمت بیت‌کوین و احساسات فعالان بازار که به وضوح به سمت نزول بیشتر سنگینی می‌کرد، سود باز معاملات آتی به رکورد تاریخی خود نزدیک می‌شود؛ که نشان می‌دهد یک صعود قیمت غافلگیرکننده می‌تواند تمام معاملات شورت را لیکویید کند و معامله‌گران گاوی را اندکی آرام کند.

بر اساس داده‌های گلس‌نود، شرایط برای چنین رویدادی مناسب به نظر می‌رسد. لانگ‌ها از زمان بیت کوین ۶۹۰۰۰ دلاری در نوامبر (آبان) دائماً در ضرر بوده‌اند، و شورت اسکوییز معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بازار در مورد صعودی یا نزولی بودن اطمینان ندارد. محققان پیش‌بینی کرده بودند که معامله‌گران کوتاه‌مدت به اندازه کافی تنبیه نشده‌اند و شرایط مهیای وقوع شورت اسکوییز است.

گلس‌نود در ادامه آورد که به لطف تقاضای کم در بازار معاملات آنی (Spot) و معاملات آتی باز که ارزش مجموع آن‌ها به ۲ درصد از ارزش بازار بیت‌کوین نزدیک شد، احتمال وقوع short squeeze تقویت شد.

در پایان این شماره از خبرنامه گلس‌نود:

با توجه به اینکه شاخص‌های آن‌چین فروش بیش از حد را برای بیت کوین نشان می‌دهند، شورت اسکوییز می‌تواند یک راه‌حل کوتاه‌مدت منطقی برای تعادل بازار باشد.

هر کاهش قیمتی، صعودی نیز به دنبال دارد؟

بعضی تحلیلگران امکان صعود برای کاهش سود باز بررسی و اذعان داشتند برای حذف سود باز لزومی ندارد بیت کوین تا ۳۰٬۰۰۰ دلار سقوط کند.

یکی از حساب‌های محبوب توییتر به نام Credible Crypto نوشت با توجه به اینکه سود باز قراردادهای آتی هنوز محو نشدند؛ یک حرکت صعودی غافلگیرکننده می‌تواند بازار را آرام کند.

او در پاسخ به داده‌های تحلیل‌گر همکار، ویلیام کلمنته، گفت:

اگر حذف معاملات باز که همه به دنبال آن هستید، به جای حرکت بیشتر به سمت پایین، با اسکوییز به سمت بالا اتفاق بیفتد، چه؟». او در این توییت ادامه داد:

در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) هم شرایط همینطور بود و ما از کف ۳۰ هزاری به سمت بالا حرکت کردیم. گمان می‌کنم که این‌بار هم همانطور شود. خرس‌ها ضرر خواهند کرد.

شرکت تحلیل داده IntoTheBlock هم در توییتی اعلام کرد:

نسبت سود باز به ارزش بازار (OI/MC) برای بیت کوین به بالاترین رقم در سال گذشته رسید. آخرین باری که OI/MC صعودی و قیمت نزولی بود، به جولای ۲۰۲۱ برمی‌گردد که با نیل قیمت به کف (و معکوس شدن روند) مصادف بود.

این مطلب تنها ترجمه خبر منبع است و به هیچ عنوان توصیه خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها نیست.
این شرکت در توییت دیگری عنوان کرد با توجه به وضعیت فاندینگ ریت در صرافی‌های رمز ارز، به نظر می‌رسد معامله‌گران محتاطانه عمل می‌کنند. این شاخص هم اکنون در محدوده منفی و خنثی قرار دارد.

همچنین داده‌های سنتیمنت نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های نهنگ‌ها با ارزش بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار در هر دو شبکه بیت کوین و اتریوم نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است که نشان می‌دهد نهنگ‌ها نیز احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند. این در حالیست که جریان ورودی BTC و ETH به صرافی‌ها نیز کمتر شد و آدرس‌های غیر صرافی به جمع‌آوری بیشتر مشغول شدند. برای مطالعه بیشتر توضیحات این خبر را مطالعه کنید.

همچنین ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که چهارشنبه (۲۲ دی) گزارش تغییرات نرخ تورم توسط فدرال رزرو آمریکا منتشر می‌شود. این گزارش می‌تواند در تمامی بازارهای مالی و به خصوص بازار ارزهای دیجیتال تاثیر زیادی بگذارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *