اکوسیستم فلاکس (Flux) چیست؟ آشنا شدن با پروژه و توکن FLUX

اکوسیستم فلاکس (Flux) چیست؟ آشنا شدن با پروژه و توکن FLUX

با توسعه استفاده‌های بیشتر برای تکنولوژی بلاکچین، نیاز به امکانات و زیرساخت در این حوزه بیش از پیش حس می‌شد. اوراکل‌ها، بازارسازها، تجمیع‌کننده‌ها، پل‌ها و پروتکل‌های بین‌شبکه‌ای، ذخیره‌سازهای غیرمتمرکز و حال نوبت دسته‌ای دیگر از خدمات تحت نام «بلاکچین به عنوان سرویس – BaaS» است. راهکارهایی که سعی می‌کنند نسخه غیرمتمرکز سرویس ابری آمازون (AWS) باشند. اکوسیستم فلاکس (Flux) که پیش‌تر زل‌کش (Zelcash) نامیده می‌شد، مجموعه‌ای از راهکارهاست که با هدف فراهم کردن خدمات پردازشی غیرمتمرکز به وجود آمده است. در ادامه این مطلب با اکوسیستم فلاکس، شبکه بلاکچین آن و دیگر خدمات آن آشنا خواهیم شد. همچنین به کوین FLUX اشاره خواهیم کرد و از استفاده‌های آن خواهیم گفت.

اکوسیستم فلاکس (Flux) چیست؟

فلاکس در وهله اول یک ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی بلاکچین است. این اکوسیستم می‌خواهد زیرساخت‌های لازم را در اختیار dAppها قرار دهد تا بتوانند به شکلی غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر به فعالیت بپردازند. در راستای نیل به این هدف، این اکوسیستم علاوه بر نودهای (FluxNodes) ارائه‌دهنده سخت‌افزار و امکانات لازم برای میزبانی از dAppها و بلاکچین‌های دیگر، دارای ماژول‌های دیگری همچون شبکه فلاکس، سیستم عامل فلاکس (FluxOS)، کیف پول زلکور (Zelcore) و شتابدهنده‌ای برای حمایت از پروژه‌ها به نام فلاکس‌لبز (FluxLabs) است.

هدف این پروژه ارائه راهکارهایی خلاقانه، غیرمتمرکز برای سازندگان و طراحان در دنیای بلاکچین است. فلاکس در ابتدا با نام زل‌کش (ZelCash) پا به عرصه نهاد اما در تاریخ ۲۷ مارس سال ۲۰۲۱ (۷ فروردین سال ۱۴۰۰) به فلاکس تغییر نام داد.

فلاکس چگونه کار می‌کند؟

با توجه به این که این اکوسیستم از مجموعه‌ای از ابزارها تشکیل شده است. باید تک تک به بررسی هر کدام پرداخت:

شبکه Flux

این بلاکچین، فورکی از شبکه زی‌کش (Zcash) است و اجماع در آن از طریق الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) صورت می‌گیرد. این شبکه را می‌توان شبکه‌ای حاکمیتی دانست که میزبان کوین بومی این اکوسیستم – FLUX – است. تابع هش این شبکه نسخه‌ای اختصاصی از تابع هش معروف اکویی‌هش (Equihash) است که زل‌هش (ZelHash) نام دارد. این تابع به نحوی طراحی شده است که در مقابل سخت‌افزارهای ایسیک (ASIC) و FPGA مقاوم باشد. بنابراین در دسته شبکه‌هایی که به وسیله GPU ماین می‌شوند قرار می‌گیرد.

شبکه اصلی این بلاکچین در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ شروع به کار کرد. میزان پاداش ماینینگ در این شبکه ۱۵۰ FLUX به ازای هر بلوک در زمان افتتاح بود. هاوینگ این شبکه تقریبا هر ۲.۵ سال رخ می‌دهد بنابراین میزان پاداش در این روزها ۷۵ فلاکس است. پاداش این شبکه تنها به ماینرها نمی‌رسد، در واقع نیمی از این مقدار به نودهای فلاکس (FluxNodes) می‌رسد که در ادامه به بررسی نقش آن‌ها خواهیم پرداخت. فاصله تشکیل دو بلوک در این شبکه تقریبا ۱۲۰ ثانیه است.

نودهای فلاکس (FluxNodes)

نودهای فلاکس را می‌توان ابرگره‌هایی دانست که نیاز به سخت‌افزارهایی ویژه (و نسبتا سطح بالا) برای عملکرد دارند. در واقع این نودها وظیفه محاسبه و پردازش اطلعات مربوط به دپ‌ها و دیگر پروژه‌های میزبانی شده در این شبکه را بر عهده دارند. این نودها بر اساس پیش‌نیازهای لازم به سه سطح تقسیم می‌شوند (این شبکه برنامه دارد در آینده سطح چهارمی را بیافزاید). این نودها علاوه بر سخت‌افزار و مقتضیات ارتباطی، نیاز به وثیقه‌گذاری مقداری کوین فلاکس دارند.

پاداش هر دسته (از ۵۰ درصد پاداش بلوک اختصاص یافته) به شکل قطعی پرداخت می‌شود و همانند ماینینگ وابسته به شانس (و قدرت پردازشی) نیست. یعنی اگر فرضا در دسته کولومبوس ۷۰ نود وجود داشته باشد، در هر دور (بلوک)، پاداش به یکی از نودها می‌رسد.

یکی از نوآوری‌های جذاب این اکوسیستم، اختصاص توان پردازشی ماینینگ و نودها برای کاری مفید است. یکی از چالش‌های الگوریتم‌های مبتنی بر گواه اثبات کار، اتلاف انرژی و غیرمحیط‌زیستی بودن آن است. فلاکس به دنبال آن است که این توان صرف کاری مفید شود. هنوز در مراحل ابتدایی این کار هستیم و صرفا از توان اضافی نودها برای این امر استفاده می‌شود. توان مازاد این شبکه صرف پردازش تصویر در پروژه عام‌المنفعه Folding@home می‌شود. این پروژه با استفاده از قدرت محاسبات جمعی و الگوریتم‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعی، به دنبال پیشرفت در درمان بیماری‌هاست.

سیستم عامل فلاکس (FluxOS)

اطلاق نام سیستم عامل شاید کمی گزافه باشد اما این برنامه لایه دو، بر روی لینوکس نصب شده و به کمک آن می‌توان از تمامی امکانات اکوسیستم فلاکس همچون خدمات بلاکچین به عنوان سرویس بهره جست. این سیستم عامل با استفاده از زبان‌ها و فریم‌ورک‌های برنامه‌نیوسی مونگو، اکسپرس، ویو و نود (MEVN Stack) ساخته شده است.

کیف پول زل‌کور (Zelcore)

این کیف پول غیرحضانتی، علاوه بر پشتیبانی از شبکه فلاکس، از بسیاری دیگر از شبکه‌های بلاکچینی مطرح پشتیبانی می‌کند. بخش مرورگر دیفای این کیف پول قدرتمند است و از پروژه‌های زیادی پشتیبانی می‌کند همچنین ویژگی جذاب دیگر آن EVE نام دارد که می‌توان آن را دستیار شما در دنیای بلاکچین دانست و به کمک آن می توانید بسیاری از فعالیت‌های آشنای دنیای سنتی را به سهولت انجام دهید.

از طریق این کیف پول می‌توانید به بخش Fusion این اکوسیستم نیز دسترسی داشته باشید. این بخش را می‌توان نوعی بریج دانست که به کمک آن می‌توانید به راحتی توکن‌های فلاکس جاری در شبکه‌های دیگر را به یکدیگر یا به شبکه اصلی منتقل کنید. در قسمت مربوط به این کوین در این خصوص توضیحات بیشتری خواهیم داد.

حاکمیت غیرمتمرکز (XDAO)

با تاسیس این DAO، این اکوسیستم نیز به سمت حاکمیت غیرمتمرکز تغییر جهت داده است. در این بحش، صاحبان نودها می‌توانند پروپوزال ایجاد کنند و آن را برای اجرا در معرض رای دیگران قرار دهند.

ارز دیجیتال FLUX چیست؟

این ارز علاوه بر شبکه فلاکس، در چندین شبکه دیگر نیز به شکل توکن موجود است. فلاکس قصد دارد در نهایت این ارز را به ده شبکه دیگر ببرد که تاکنون این کار را برای شبکه‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، کادنا، ترون و سولانا انجام داده است. همان‌طور که اشاره کردیم این ارز پیش‌تر با نماد ZEL ارائه شده بود. پس از تغییر نام، عرضه کل این توکن از ۲۲۰ میلیون عدد پیشین به ۴۴۰ میلیون افزایش یافت. از این تعداد نیمی از آن‌ها هم‌اکنون در حال گردش است. قیمت FLUX در لحظه نگارش این مطلب ۳.۱۱ دلار است و ارزش بازار آن ۶۹۳ .۱۱ میلیون دلار است که از این حیث در رتبه ۱۲۱ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. بیشترین قیمت تاریخی آن ۴.۱۷ دلار ( ۲۴ روز پیش – ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱) و کمترین قیمت آن ۰.۰۱۶ دلار بوده است.

تیم توسعه‌دهنده فلاکس

این اکوسیستم توسط سه شخص بنیان گذاشته شد. پارکر هانی‌من (Parker Honeyman) مدیر ارشد عملیات و هم‌بنیان‌گذار این شرکت دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه سنتا کلارا است و پیش از این سابقه اجرایی در حوزه بلاکچین نداشته است.

تادئاش کمنتا (Tadeáš Kmenta) اهل جمهوری چک است و هم‌اکنون به عنوان توسعه‌دهنده در این شرکت فعال است. او دانش‌آموخته فیزیک هسته‌ای است.

دنیل کلر (Daniel Keller) مدیر ارشد استراتژی و دیگر هم‌بنیان‌گذار این پروژه است.

نقشه راه اکوسیستم فلاکس

برنامه آتی این پروژه در سال جدید میلادی به شرح زیر است:

  • جستجو برای مشترین سازمانی
  • بررسی انتشار توکن بر بستر شبکه‌های کازموس، کاردانو، آواکس و ماتیک
  • پشتیبانی از توکن‌های بی‌همتا در این شبکه
  • پروژه نبولوس
  • آپدیت ظاهر سیستم عامل فلاکس به نسخه سوم
  • اولین تست الگوریتم گواه اثبات کار مفید (PoUW)
  • برگزاری هکتون و کنفرانس فلاکس
  • ایجاد شبکه جدید فلاکس و استقرار الگوریتم PoUW)

کوین فلاکس را چگونه تهیه کنیم؟

این ارز در صرافی های متمرکز بایننس، کوکوین، Gate.io و MEXC عرضه می‌شود. همچنین با توجه به شبکه مدنظر خود، می‌توانید آن را در پنکیک سواپ، یونی سواپ و کوین مترو (Coinmetro) نیز بیابید. در کوین‌مترو می‌توانید علاوه بر خرید، این ارز را استیک کنید.

ارز FLUX را در چه کیف پولی نگهداری کنیم؟

با توجه به کثرت شبکه‌هایی که این ارز در آن‌ها وجود دارد، شاید بهترین انتخاب ممکن کیف پول Zelcore باشد. علاوه بر آن با نگهداری فلاکس در این کیف پول می‌توانید در ایردراپ توکن‌های این شبکه در شبکه‌های جدیدی که مورد بررسی قرار می‌گیرند شرکت نمایید.

جمع‌بندی

پروژه فلاکس به دنبال حل مشکلات زیرساختی دنیای بلاکچین است و با ارائه مجموعه‌ای از ابزارهای مفید، تا حدی توانست که به هدف خود برسد. فلاکس راه برای راه‌اندازی اپ‌های غیرمتمرکز در دنیای جدید باز می‌کند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به شکلی غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر به فعالیت خود ادامه دهند و تمرکز خود را به بر روی ساختن متمرکز نمایند. در این مقاله به بررسی بخشی از امکانات این اکوسیستم پرداختیم و با شبکه فلاکس و ارز بومی آن آشنا شدیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *