بیماری همه گیر COVID-19 هم به عنوان اشعه ایکس برای آسیب پذیری های موجود در سیستم مالی جهانی عمل کرده و هم به عنوان تسریع کننده تمایلات بی ثبات کننده ، از جمله بدهی های بالاتر به حاکمیت و مصرف کننده در بازارهای نوظهور . در یک جلسه آنلاین باشگاه بانک مرکزی فرمانداران، این هفته به میزبانی بانک الویرا Nabiullina روسیه فرماندار، نمایندگان شد به اتفاق آرا در انتظارات خود را از عواقب گسترده از بحران کنونی.

در این نشست ، ۲۶ نماینده بانک مرکزی که از آسیای میانه ، منطقه دریای سیاه ، کشورهای بالکان و فراتر از آن تشکیل جلسه دادند  ، همچنین به گسترش تجارت الکترونیکی ناشی از همه گیری  ، و همچنین فن آوری های حل و فصل دیجیتال اشاره کردند. از دیدگاه بانک های مرکزی ، این روند باعث می شود تنظیم کننده های مالی بیش از هر زمان دیگری ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی را جدی بگیرند.

همانطور که گزارش شده است ، اکثریت قریب به اتفاق بانک های مرکزی در سراسر جهان قبلاً به نوعی کار CBDC را انجام داده اند و این علاقه مضاعف در افزایش پیوسته سخنرانی های رسمی درباره این موضوع از سال ۲۰۱۶ نشان داده شده است.

در جلسه پیگیری باشگاه مدیران بانک مرکزی ، به میزبانی الکسی زابوتکین ، معاون رئیس بانک روسیه ، نمایندگان درباره افزایش فعالیت تنظیم کننده های مالی در جبهه CBDC در طی همه گیری بحث و تبادل نظر کردند.

به عنوان خلاصه ای از جلسه بانک روسیه ، حاضران در مورد لزوم ارزیابی تأثیر بالقوه CBDC بر سیاست های پولی و ثبات مالی کشورها و همچنین تکامل رویه هایی برای کاهش خطرات سایبری توافق کردند.

در این جلسه گزارش شده است که نه تنها بانکداران مرکزی کشورهای CIS ، اسرائیل و چین ، بلکه نمایندگانی از صندوق بین المللی پول و مجمع اقتصادی جهانی و همچنین بانک تسویه حساب های بین المللی برگزار شده است.

دومی هم در تحولات CBDC جهانی شرکت کرده و هم تجزیه و تحلیل های دانه ای داشته است . از سوی دیگر ، صندوق بین المللی پول  با چندین بانک مرکزی در تحقیقات مشترک CBDC خود همکاری کرده است ، در حالی که WEF اخیراً توجه خود را به توسعه چارچوب های CBDC از منظر حاکمیت فراملی معطوف کرده است .

علاوه بر چالش های موجود CBDC برای همکاری های بین المللی ، استانداردها ، سیاست های پولی و قابلیت همکاری فنی ، قدرتمندی چین در توسعه CBDC – به دلیل پیشرفت با یوان دیجیتال – همچنین از سهام ژئوپلیتیک برای متصدیان جهان جهانی نیز پیشی گرفته است. سیستم مالی ، به ویژه ، ایالات متحده.