تاثیر سال نو چینی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال

رابطه ی سال نو چینی با قیمت ارزهای دیجیتال!

عمر چندانی از بازار ارزهای دیجیتال نمی‌گذرد و همین مسئله سبب شده تا این بازار نسبت به عوامل خارجی تاثیرپذیری گسترده‌ای داشته باشد. برخی از این عوامل علیرغم بی ربط بودنِ ظاهری‌شان، تاثیرات بسزایی بر روی قیمت‌ها دارند؛ سال نو چینی یکی از این اتفاقات است.

 سال نو چینی ۲۰۲۰ که امسال از  ۲۵ ژانویه (۵ بهمن۱۳۹۸) مصادف با ۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۱ شروع می‌شود، می‌تواند تاثیر محسوسی را در بازار ایجاد کند.

داده‌هایی پیشین نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته، سال نو چینی یکی از تاثیرگذارترین رویدادها بر روی قیمت بیت کوین بوده است. تعطیلات سال نو چینی تا یکشنبه ۹  فوریه ادامه خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که گذشته لزوماً تکرار نخواهد شد و نباید آن را به عنوان یک حقیقت محض در نظر گرفت.

مخصوصا وقتی صحبت از بازارِ پر نوسانی مثل ارزهای دیجیتال در میان باشد. با این حال در نظر نگرفتن اتفاقات گذشته نیز کار عاقلانه‌ای نخواهد بود.

طی سال‌های گذشته، قیمت بیت کوین پس از آغاز سال نو چین با کاهشی مداوم رو به رو شده است.

سال ۲۰۱۶ ۲۰۱۷ ۲۰۱۸ ۲۰۱۹
قیمت پیش از آغاز سال نو ۴۰۰ دلار ۱,۰۰۰ دلار ۱۴,۰۰۰ دلار ۴,۰۴۱ دلار
قیمت پس از آغاز سال نو ۳۷۱ دلار ۸۰۰ دلار ۷,۰۰۰ دلار ۳,۳۵۰ دلار
درصد کاهش قیمت ۸ درصد ۲۰ درصد ۵۰ درصد ۱۷ درصد

تاریخچه:

سال ۲۰۱۶، شاهد کاهش قیمت چندانی در خصوص قیمت نبودیم و سال نو چینی تنها سقوطی ۸ درصدی را به همراه داشت. در روی دیگر سکه، سال ۲۰۱۸، پس از آغاز سال جدیدِ تقویم چینی، قیمت هر واحد بیت کوین ۵۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد؛ طی این کاهش قیمت، بیت کوین از اوج قیمتِ ۲۰ هزار دلاری‌اش به رقمی حدود ۱۰ هزار دلار سقوط کرد.

طی تعطیلات سال نو چینی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ نیز پادشاه ارزهای دیجیتال ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

چین به عنوان بازاری تعیین‌کننده برای بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و تعطیلات سال نو در این کشور تنها عامل تاثیرگذار بر بازار نیست. چین از سال ۲۰۱۴ تا به حال نقش مهمی در بازار ارزهای دیجیتال ایفا کرده است.

نوامبر (آبان) سال ۲۰۱۹ ژی جین پینگ (Xi Jinping)، رئیس جمهور چین ضمن تمجید از بلاک چین، دستور داد تا مقامات این کشور از این فناوری در بخش‌های مختلف چین استفاده نمایند.

پس از آن بود که قیمت بیت کوین در تایم فریم یک روزه، جهشی ۴۲ درصدی را تجربه کرد.

این جهش بزرگترین جهش روزانه بیت کوین طی هشت سال قبلش بود. بسیاری، از صحبت‌های جین پینگ به عنوان نشانه پذیرش گسترده در حوزه ارزهای دیجیتال یاد می‌کنند. جهش ۴۲ درصدی بیت کوین همچنین بزرگترین افزایش قیمت این ارز دیجیتال در شش ماه منتهی به این صحبت‌ها بود.

صحبت‌های رئیس جمهور چین تاثیرات گسترده‌ای نیز بر ارزهای دیجیتال چینی گذاشت. با این حال، این تاثیرات دوام چندانی نداشت چرا که مقامات این کشور بلافاصله اعلام کردند که ارزهای دیجیتال همچنان در این کشور ممنوع هستند. به گفته مقامات چینی، این کشور تنها قصد استفاده از بلاک چین را دارد؛ به عبارت دیگر چین حساب بیت کوین و بلاک چین را از یکدیگر جدا کرد.

اما از طرفی طی چند روز گذشته شرایط خاصی در بعضی از نقاط کشور چین پدیدار شده است که شاید  سال نوی چینی ۲۰۲۰ را تحت تاثیر قرار دهد.

ویروس تازه‌ای به نام (کرونا) در منطقه‌ای از چین شیوع پیدا کرده که تا کنون جان ۱۷ نفر را گرفته است.

مقامات چین از مردم این کشور خواسته‌اند به شهر ووهان که ۹ میلیون جمعیت دارد و محل انتشار این ویروس است، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده‌اند در شهر بمانند.

شاید این اتفاق باعث شود سال نوی چینی ۲۰۲۰ تحت تاثیر قرار بگیرد و برعکس سال های پیش مردم چین برای برپایی جشن سال نوی چینی به کشور خود بازنگردند.

باید منتظر ماند و دید که آیا تاریخ تکرار می‌شود یا سال نو جدید چینی تاثیرات دیگری بر بازار خواهد گذاشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *