ضرر ۴۰۰ میلیارد دلاری ویروس کرونا به بازار بورس چین!!!

با شروع فعالیت‌های مالی بعد از اتمام تعطیلات سال نوی قمری در چین، بازار بورس شانگهای با افت قابل ملاحظه‌ای روبرو شده و سرمایه‌گذاران حدود ۳۹۳ میلیارد دلار در این بازار از دست داده‌اند.

ادامه نگرانی‌ها از شیوع گسترده و تلفات بیشتر کرونا، باعث شده ارزش یوان چین در معاملات بازار جهانی ارز کاهش یابد.

شاخص کلی در بازار شانگهای چین در آغاز معاملات امروز افت ۸ درصدی (در مقیاس روانه) را تجربه کرد که در چهار سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

در بازار ارز، ارزش هر دلار آمریکا به بیش از ۷ یوان رسید که از تضعیف پول ملی چین حکایت دارد.

با افزایش تلفات انسانی، ارزش یوان چین در برابر ارزهای عمده پیش شروع به کاهش کرد و همزمان تقاضا برای دلار ، فرانک و ین بالا رفت.

در معاملات امروز بورس شانگهای، ارزش کالاهایی نظیر روغن نخل و کالاهای صنعتی نظیر مس به شدت کاهش یافته است.

افت شدید در بازار بورس چین در حالیست که دولت چین اخیرا برای مقابله با پیامدهای منفی این ویروس بر اقتصاد این کشور اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

امروز دولت چین ۱۶۰ میلیارد یوان (معادل ۲۲ میلیارد دلار) به اقتصاد چین تزریق کرد؛ بانک مرکزی این کشور در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد یوان به سیستم مالی این کشور تزریق کرده که البته بیشتر آنها از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

اقدام دیگر دولت چین برای کم کردن تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد این کشور، کاهش غیرمنتظره نرخ سود بانکی (کوتاه مدت) است.

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل نگرانی از کم شدن تقاضا امروز هم ادامه یافته است؛ چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت است.

هر بشکه نفت برنت برای معاملات آتی در اوایل ژانویه تا حدود ۶۹ دلار هم پیش رفته بود که حالا به بالای ۵۶ دلار رسیده است.

بعضی از فعالان بازار نفت معتقدند وضعیت کنونی ممکن است تقاضای نفت در بازارهای جهانی را تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفته است به دلیل تاثیر شیوع کرونا بر تقاضای جهانی نفت، این سازمان کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز را مد نظر قرار داده است.

این منابع همچنین گفته‌اند کشورهای عضو اوپک و صادرکنندگان بزرگ غیر عضو نظیر روسیه (اوپک پلاس) ممکن است در نیمه فوریه اجلاسی در سطح وزرا برگزار کنند؛ بر اساس برنامه قبلی قرار بود اجلاس بعدی در ماه مارس (اسفند) برگزار شود.

در ادامه:

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز دوشنبه (۱۴ بهمن) گفته است: ” بازار نفت تحت فشار است و قیمت ها به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است و باید تلاش شود تا به تعادل برسد.”

او همچنین گفته: ” تنها در صورتی موافق برگزاری جلسه ای زودتر از نیمه اسفند هستیم که مطمئن باشیم اعضا آمادگی کاهش تولید را داشته باشند اما اگر قرار باشد مذاکره کنیم، جلسه لازم نیست و می توانیم منتظر جلسه اسفند ماه بمانیم.”

شیوع کرونا پیامدهای مختلف دیگری را هم در بر داشته است؛ از لغو تورهای مسافرتی و پروازها به چین و بسته شدن مراکز اقامتی نظیر هتلها و اماکن تفریحی در این کشور گرفته تا ضررهای ناشی از کاهش ورود مسافران چینی بر درآمد کشورهای دیگر از محل توریسم.

به عنوان مثال سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند چینی برای تفریح به استرالیا می‌روند و درآمد استرالیا از این محل حدود ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است که حالا متاثر از شیوع ویروس کرونا شده است.

بعضی کشورها محدودیت‌هایی را برای ورود کالاهای چینی مدنظر قرار داده‌اند.

بر اساس اعلام گمرک چین، ارزش کلی صادرات این کشور در ماه دسامبر در سال ۲۰۱۹ میلادی بالای ۲۳۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است و کاهش و محدودیت صادرات تاثیرات قابل توجهی بر تولید ناخالص ملی این کشور بر جای خواهد گذاشت.

چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از آمریکاست، در حالی با پیامدهای کرونا دست به گریبان است که رشد اقتصادیش به دلیل جنگ تجاری با آمریکا کاهش یافته بود.

رشد اقتصادی چین سال پیش میلادی (۲۰۱۹) به ۶/۱ درصد رسید که کندترین آهنگ نرخ رشد در سی سال اخیر بوده.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند اتفاقات اخیر تاثیر به سزایی بر کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین رشد اقتصادی جهان خواهد داشت هر چند میزان آن بستگی به ابعاد گسترش این ویروس خواهد داشت؛ صندوق بین‌المللی پول در پیش بینی اخیر خود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی را کاهش داد و به ۵/۸ درصد رساند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *