گزارش جدید بانک مرکزی آمریکا: ارزهای دیجیتال تهدید جدی برای ثبات مالی

گزارش-جدید-بانک-مرکزی-آمریکا-ارزهای-دیجیتال-تهدید-جدی-برای-ثبات-مالی

بانک مرکزی آمریکا روز گذشته گزارش جدیدی را با موضوع ثبات مالی منتشر کرد که نام ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها در فهرست جدی‌ترین تهدیدها برای ثبات مالی ایالات متحده، در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته برشمرده.

به گزارش یوتودی، این دسته از گزارش‌های فدرال رزرو دو بار در سال منتشر می‌شوند؛ یک بار در بهار و یک بار هم در پاییز. در نسخه جدید این گزارش نموداری هست که در آن ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها به‌عنوان پنجمین عامل خطرناک برای ثبات مالی آمریکا معرفی شده‌اند. آن‌طور که از این نمودار پیداست، ارزهای دیجیتال در مقایسه با تنش‌های میان آمریکا و چین، خطری کمتر و در مقایسه با معضلات آب‌وهوایی، خطر بیشتری برای ثبات مالی این کشور دارند.

چرا ارزهای دیجیتال تهدید محسوب می‌شوند؟

در گزارش بانک مرکزی آمریکا استیبل کوین‌ها به‌عنوان ارزهای دیجیتالی معرفی شده‌اند که در بلاک چین عرضه و معامله می‌شوند و به یک دارایی خارج از بلاک چین مانند طلا، ارزهای فیات و اوراق قرضه دولتی نسبت داده‌ شده‌اند. فدرال رزرو گفت ارزش بازار استیبل کوین‌ها در طول ۱۲ ماه گذشته ۵ برابر و در اکتبر (مهر) امسال به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید.

موارد زیر از اصلی‌ترین دلایل نگرانی بانک مرکزی آمریکا نسبت به ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌هاست:

برترین اسیتبل کوین‌ها به مشتریان خود قول داده‌اند در هر زمان قابل‌بازخرید با ارزش دلاری ثابت هستند، اما این‌طور نیست که هر توکن لزوماً به‌صورت یک‌به‌یک با معادل فیات خود پشتیبانی شده باشد.

برخی استیبل کوین‌ها با اوراق تجاری‌ای پشتیبانی شده‌اند که ممکن است ارزش خود را به مرور زمان از دست بدهند و یا حتی لیکویید شوند. اگر این دارایی‌های پشتوانه ارزش خود را از دست بدهند، عرضه‌کنندگان استیبل کوین‌ها ممکن است قادر به پاسخگویی در برابر تقاضای مشتریان خود برای بازخرید این توکن‌ها نباشند.
استیبل کوین‌ها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار پول، دارای ضعف‌های ساختاری هستند که آنها را مستعد انحلال توسط سرمایه‌گذاران می‌کند؛ یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌یک‌باره حساب خود را خالی کنند.
این کاستی‌ها ممکن است به‌خاطر نبود شفافیت و استانداردهای قانونی حاکمیتی برای پشتوانه برخی از این استیبل کوین‌ها، تشدید شود.
استفاده احتمالی از استیبل کوین‌ها در پرداخت‌ها و ظرفیتی که این دارایی‌ها برای رشد دارند، می‌تواند خطراتی را برای سیستم‌های پرداختی و مالی ایجاد کند.

هدف فدرال رزرو از انتشار این گزارش چه بود؟

این گزارش ۸۰ صفحه‌ای به‌غیر از ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها، موضوعات دیگری را هم مورد بررسی قرار داد. فدرال رزرو در ابتدای گزارش گفت که هدف از انتشار این مطلب ارائه دیدگاه این سازمان درباره انعطاف‌پذیری سیستم مالی آمریکا بوده است. بانک مرکزی آمریکا تلاش کرده تا «درک همگانی را ارتقا دهد و شفافیت و پاسخگویی فدرال رزرو را در برخورد با این موضوع بیشتر کند».

آیا تهدید استیبل کوین‌ها برای ثبات مالی جدی است یا در ایجاد ترس، بی‌اعتمادی و شک، از سوی نهادهای دولتی اغراق شده؟ می‌توان گفت خطر این ارزهای دیجیتال از نظر مقامات فدرال رزرو تا حدی جدی ارزیابی شد که در این گزارش به آن اشاره کرده‌اند. می‌توان این‌طور استدلال کرد که چهار آسیب‌ نسبت‌داده‌شده به استییل کوین‌ها، بیشتر ارزهای فیات را هم در بر می‌گیرد و دلار آمریکا یکی از آنهاست. این موضوع زمانی ثابت می‌شود که آسیب‌های یاد‌شده در چهارچوب سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی دولت آمریکا در چند سال اخیر مورد بررسی قرار گیرند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *